Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elske Putten - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur

Blijf op de hoogte en volg Elske

04 Februari 2013 | Guatemala, Antigua

Lieve lezers, welkom terug bij mijn blog!

Ik heb mijn blog nieuw leven ingeblazen! Waarom? Ik zit in Guatemala!
Voor mijn bachelor scriptie die ik in mei en juni zal schrijven, moet ik eerst een onderzoek doen. Als antropoloog ben ik verplicht om dit onderzoek ‘in het veld’ te doen, oftewel veldwerk. Dat kan over de hele wereld, maar aangezien de universiteit van Utrecht vele contacten en een talenschool aanbied in Guatemala hebben Welmoed – mijn onderzoekspartner, reisbuddy en vriendin – en ik ervoor gekozen om naar Guatemala te gaan.
Ik zal hier drie maanden zitten. De eerste halve week bestond uit rondreizen en vooral een beetje een vakantiegevoel opdoen, vervolgens doe ik drie weken een taalcursus van vijf uur per dag met een privédocent, vijf dagen in de week, en daarna begint het echte werk; acht weken in een dorp of stad wonen waarvan we nu nog niet weten welke, om daar ons onderzoek uit te voeren. Tot slot zullen Welmoed en ik nog een weekje vakantie vieren in Nicaragua waarna we op Koninginnedag terug komen in Nederland.
Het onderzoek dat we zullen uitvoeren gaat over wat voor invloed de publieke gezondheidszorg heeft op de houding van de inheemse bevolking tegenover de centrale overheid in Guatemala. Interessant toch? ;)

Goed, het echte werk begint pas over een tijdje, ik zit hier pas net!
Afgelopen woensdagavond kwamen Welmoed en ik na een lange vlucht aan in Guatemala City, een van de gevaarlijkste steden ter wereld. We gingen dan ook regelrecht naar ons hostel, om even een lange nacht bij te slapen. De volgende ochtend zijn we meteen doorgegaan naar Antigua, een prachtig koloniaal stadje op de Unesco werelderfgoed lijst. Hier hebben we flink genoten van onze vrije tijd, oftewel; rondslenteren door de kleine straatjes, een ijsje eten, een markt bezoeken, boekje lezen, lekker uit eten; je kent het wel! Het was meteen heerlijk warm weer, variërend van begin twintig graden ’s ochtends en ’s avonds tot eind twintig graden in de middag.
Vrijdag waren we weer genoeg opgeladen en hadden we zin in iets actiefs. Dat hebben we geweten! We hebben een super steile vulkaan beklommen. Eerst door de bossen klauteren, en vervolgens over alleen maar zwart lavagesteente verder lopen. De vulkaan was in 2010 nog uitgebarsten, dus was er bovenaan de vulkaan nog weinig leven te bekennen. Toen we de top hadden bereikt wachtte ons een verassing, de gids had marshmallows meegenomen! Uit een spleet in het gesteente kwam namelijk zoveel hitte (de lava kookte dertig meter onder ons) dat we er marshmallows konden roosteren en dat neergelegde takjes spontaan in brand vlogen. Ongelofelijk! De weg terug was ook spectaculair, het was zo steil dat we zijwaarts naar beneden moesten glijden/rennen over paadjes van lavagrind. Het leek nog het meest op snowboarden op een vulkaan!

Zaterdagochtend zijn we naar Panajachel gereden, een dorpje aan het meer van Atitlan. Dit enorme meer is omgeven door vulkanen, wat zorgt voor een prachtig uitzicht. Panajachel is een toeristisch dorpje, waar we dan ook opnieuw ons vakantiegevoel hebben aangewakkerd.
Al snel was het zondag, de dag dat we ons moesten melden op de talenschool in Quetzaltenango, oftewel Xela in het kort. Na een ochtend een beetje de stad verkennen kwamen we steeds meer van de tweeëntwintig Utrechtse antropologen tegen die in Xela Spaans zullen leren en ook hun veldwerk in Guatemala zullen uitvoeren. Op een gegeven moment zaten we met z’n allen in het zonnetje in het park te wachten tot het drie uur was, het moment dat we ons moesten melden. Eenmaal op de talenschool werden we toegewezen aan ons gastgezin. Welmoed en ik zitten bij de familie Valesquez. Ze hebben een leuk binnenpleintje met veel planten en een pratende papegaai, waaraan alle kamers grenzen. We delen een klein kamertje waar we gelukkig al onze spullen uit kunnen stallen. Voelt meteen meer als een thuis.

Vanmiddag gaan we los! Om twee uur beginnen de eerste lessen met Monica, mijn docente. Ik ben benieuwd deze eerste drie weken zullen verlopen, en dat zal ik jullie natuurlijk laten weten!

Tot de volgende keer!!
Groetjes, Elske

  • 04 Februari 2013 - 18:28

    An-Nur:

    Ik kijk er naar uit Elske, veel plezier en wees voorzichtig!! Echt leuk dat je dit moet doen van je scriptie, had ik dat ook hahaha xxx

  • 04 Februari 2013 - 18:52

    Fam Zeinstra Uit De Polder:

    Bedankt Elske, voor je leuk reisverslag!!
    We wensen je een goede talenstudie en daarna ...... spannend waar je terecht komt voor je onderzoek.
    Veel succes en de lieve groeten van Anno en Griet

  • 04 Februari 2013 - 19:59

    Paul En Hiske:

    Lieve Elske
    Wat klasse van jou. Echt waar!
    Je bent een kanjer. Je bent er met de verjaardag van Mem niet bij verwacht ik of vlieg je even op en neer?
    Houdt ons op de hoogte
    Groet
    Paul en Hiske

  • 04 Februari 2013 - 21:53

    Jan S. Zeinstra:

    Lieve Elske,
    Je verhaal gelezen, leuk, dat je zo contact kunt hebben, terwijl wij in Nieuw Zeeland rond trekken. Wij voor vakantie, jij om basis te zoeken voor je toekomst als antropoloog.
    Jij moet natuurlijk daar Spaans leren. Na Engels de belangrijkste internationale taal. Chinees reken ik daar evenniet bij, want dat is een taal meer voor intern gebruik.
    Veel succes met de studie en het onderzoek, wij blijven het volgen.

    Nieuw Zeeland is een fantastisch land. Spectaculaire natuur, zeer gevarieerd en het is hier nu zomer, dus de temperaturen zijn prettig.
    Mensen zij zeer easy going en zeer informeel. Doet ons denken aan de manier van leven onder de kolonialen in Kenya in de zestiger jaren. Ik zeg hier wel eens, dat het kolonialisme hier gewerkt heeft, waar het in Afrika gefaald heeft. De interessant historisch discussie punt. We praten er nog wel eens over.

    Succes en ook de groten van Greetje
    Jan S. Zeinstra

  • 04 Februari 2013 - 22:04

    Afke:

    Hoi Elske,
    Wat een mooie reis ben je weer aan het maken! Geniet ervan, dan kunnen wij via je blogs meegenieten!
    Lfs Afke, Rachid en Malik

  • 05 Februari 2013 - 11:12

    Meinou :

    Buenos dias por favor, me gusta papas frias! (ik hoop dat jouw Spaans beter op niveau is...)

    Spannend alweer een fantastisch avontuur voor de boeg! Je eerste foto's zien er alweer prachtig uit! En natuurlijk klinkt het interessant, ik ben afgelopen week ook begonnen met me te verdiepen in ziekenhuizen, maar onze onderzoeken zullen niet zoveel op elkaar lijken vermoed ik ;) Veel plezier en succes met weer een geheel ander en nieuw leventje daar op te bouwen. Het wordt vast weer fantastisch :D

    Groeten uit BEARS (o yeah)

  • 05 Februari 2013 - 12:28

    Piet En Mem:

    Hadie Elske

    Je bent weer in de lucht met een blog en inmiddels geland in een mooi midden Amerikaans land.
    Natuurlijk lezen, zien en horen we ook op andere wijze hoe het met je gaat maar je blog is ook weer prachtig om te lezen. Hou je goed en doe de goede dingen goed.

    Groeten uit Bears nr 48

  • 05 Februari 2013 - 15:57

    Ruurdtje:

    Hiel folle plesier dêr Elske en sukses mei dyn onderzoek! Ik sjoch dy dit seizoen net mear op de iisbaan ha ik wol in 'e gaten:P

    Geniet derfan!

    X Ruurdtje


  • 08 Februari 2013 - 19:46

    Janke:

    Ha dy Elske!
    Moai reisferslach. Wat hast al wer in soad belibbe! Moai om op ôfstân sa wat mei te genietsjen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 71046

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: