Laos; verrassend land - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Elske Putten - WaarBenJij.nu Laos; verrassend land - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Laos; verrassend land

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

29 Mei 2011 | Laos, Vientiane

Ik begon mijn tijd in Laos met de ‘Gibbon experience’. Om hier te komen reden we met een overbeladen truck door een vrij diepe rivier en over zeer hobbelige jungleweggetjes, een spectaculaire rit! De Gibbon experience is een jungletrek waarin je niet alleen door de jungle wandelt, maar ook veel aan kabelbanen op soms wel 150m hoogte door de jungle zweeft. Dit was prachtig; met een grote snelheid vlieg je boven alle bomen met het prachtigste uitzicht over de bergen die kilometers ver weg mysterieus gehuld zijn in wolken. De trek duurt drie dagen, en ‘s nachts sliepen we in echte boomhutten die compleet open zijn aan de zijkant en die je alleen kan bereiken met een kabelbaan. We werden goed verzorgd en kregen drie keer per dag een lekkere pot rijst met een groenteprutje. Het was een geweldige ervaring! We zagen zelfs nog drie gibbons door de jungle slingeren, wat het helemaal afmaakte.
Toen we terug kwamen van de Gibbon Experience ben ik met een Zwitsers koppel wat ik daar had ontmoet en een Duits meisje die ik nog uit Maleisië kende en die ik toevallig tegenkwam op de boot naar Luang Prabang gegaan. De boot doet er twee dagen over, en is bijna alleen maar bezet met toeristen. Niet helemaal wat ik zoek, maar wel gezellig.
‘s Nachts sliepen we in een dorpje aan de rivier waar ons van alle kanten wiet en hasj werd aan geboden. ‘Nee bedankt, ik kom uit Nederland’ zeiden we dan waarop de dealers teleurgesteld wegliepen, want op dat argument hadden ze niets te zeggen. Ook in dit kleine dorpje kwam ik een bekende tegen uit Maleisië.
Na twee dagen op de boot te hebben gezeten kwamen we aan in Luang Prabang, een hele mooie stad (Unesco werelderfgoed), maar zwart van de toeristen. Hier heb ik een fiets gehuurd en ben ik de toeristenwijk uitgefietst. Ik reed naar de stad van de locals waar ik de Universiteit ontdekte. Ik was hier een beetje geschokt over de situatie waarin de studenten wonen op de campus. Ze hebben geen kamer, maar de helft van een stapelbed in een ruimte gedeeld met 19 anderen. Op hun bed hebben ze al hun bezittingen; kleding, boeken, een fan, persoonlijke spullen en hier tussenin liggen ze te slapen. Het plafond hangt vol met schone was, en ik dacht in eerste instantie dat al deze kamers magazijnen waren, zo vol! En wat een enorm contrast met de plaatsen waar ik als student heb gewoond… De volgende dag ben ik achterop de scooter bij een andere Duitse vriendin uit Maleisië die ik ook per toeval tegenkwam naar een waterval gegaan. Ik ben er van overtuigd dat dit een van de mooiste watervallen ter wereld is, prachtig! We zijn helemaal bij de waterval omhoog geklommen en hebben daarna lekker gezwommen in het koude water waar de vissen aan onze voeten knabbelden.
Na Luang Prabang was het tijd voor Vang Vieng, de beroemde ‘tubing’ plaats wat misschien wel de grootste partylocatie voor backpackers in Zuid-Oost Azië is. Het tuben zelf is het drijven in een luchtband op de rivier, maar het draait meer om alle bars die aan de rivier staan waar de feesten plaats vinden. De natuur rondom Vang Vieng is prachtig, en daar heb ik dan ook van genoten toen ik een dag ging bergbeklimmen. De eerste keer dat ik dit deed, en ik vond het heel leuk, maar mijn hemel wat is dat een zware sport. Ik kon slechts één klim voltooien, en bij de andere klims moest ik het eerder afbreken vanwege verzuurde zwaar trillende spieren. De volgende dag heb ik in Vang Vieng bij het tuben gekeken. Het is niets voor mij, en in het begin voelde ik me niet tussen deze zwaar drinkende mensen passen, maar later begon ik het ook stiekem wel heel leuk te vinden om al deze gekke mensen te zien en heb ik zelf ook een heel leuk 11 uren durend feestje gevierd, maar met een lagere grens dan de gemiddelde Vang Vieng toerist.
Na twee dagen in Vang Vieng vond ik het mooi geweest en ben ik naar Vientiane getrokken. Wat is dit een prachtige stad! Het is zo rustig, zo vriendelijk en zo’n fijne atmosfeer. Compleet anders van de andere hoofdsteden die ik in Azië heb gezien. Ik ben hier naar het Lao Nationaal Museum geweest, waar denk ik de term ‘stoffig museum’ vandaan komt, en ik ben naar enkele tempels geweest. Ook heb ik het Buddha park bezocht, 25km uit de stad en met prachtige creatieve hindoeistische en buddhistische sculpturen die allemaal een verhaal vertellen en tot slot staat in Vientiane ook een Arc de Triomph die ik heb beklommen.
Laos vond ik een prachtig land wat me zeer heeft verrast. Ik heb er zeer van genoten en hier zou ik zeker nog eens terug willen komen. Helaas zit mijn Laos tijd er nu op, en vanavond vertrek ik met een 22 uren durende bus naar Hanoi, Vietnam!

Foto’s van Laos: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/Laos?authkey=Gv1sRgCNTW2p3yiq74hAE#

x Elske

  • 29 Mei 2011 - 10:30

    Piet:

    Prachtig, super, stoer, indrukwekkend !!

    maar eh... hoezo, Ik kom uit Nederland dus geen drugs???

  • 29 Mei 2011 - 11:25

    Meinou:

    Wat een verhalen weer, echt gaaf! Maar geen spijt dat je daar niet op de universiteit hebt gezeten. Dan had je het in Maleisie toch een tikkeltje luxer.. En wij maar klagen over de kleine studentenkamers in Nederland: dat doen we vanaf nu dus ook niet meer! ;)
    Veel plezier in Vietnam, ben weer benieuwd naar je nieuwe avonturen!

    Dikke tut!

  • 29 Mei 2011 - 18:42

    Rita:

    Mijn zus heeft net nog eens je reisverslagen eens grondig doorgelezen voor ze morgen op het vliegtuig richting maleisië stapt :-) Weeral een leuke tekst waar het plezier van afspat en ik zin krijg stante pede ook mijn koffers te pakken!, geniet van je laatste maand!!

  • 31 Mei 2011 - 07:20

    SjoerdChristieFemke:

    Hi Elske,

    Mooie verhalen mare wanneer ben je weer in Utrecht, Femke blijft maar om je vragen ;-)

    Geniet er van!

    Groeten, Christie&Sjoerd+Femke

  • 31 Mei 2011 - 15:58

    Eelke:

    hee elske! wat een vette dingen maak je allemaal mee man! dit hele verhaal lijkt wel een kopie van mijn tijd in laos, we hebben echt exact hetzelfde gedaan zowat:P veel plezier in vietnam! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 71076

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: