Borneo avontuur! - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Elske Putten - WaarBenJij.nu Borneo avontuur! - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Borneo avontuur!

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

14 April 2011 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Eind januari kreeg ik bezoek hier in Maleisië. Mijn ouders kwamen op bezoek! Het was heel leuk om hen te kunnen laten zien waar ik zo lang studeer, woon en leef. Zo heb ik ze een uitgebreide rondleiding over de universiteitscampus gegeven, ze de beste restaurantjes laten zien en hebben we met een taxi het hele eiland Penang rond gereden. Wat ook bijzonder was is dat ze aanwezig waren bij mijn diploma uitreiking. Ja, ik krijg mijn diploma al voor ik zelfs maar één examen heb gedaan! Bij dit diner waren alleen exchange studenten aanwezig en 4 volwassen. Mijn ouders zeiden me dat ze het heel leuk vonden om hier bij te zijn en alle andere internationale studenten te zien en te spreken. Vervolgens zijn we naar Langkawi gegaan, een tropisch eiland ten noorden van Penang. We hebben heerlijk op het strand gelegen, lekker gegeten en door het stadje gelopen. Een echte vakantiedag!

Later zijn we naar Borneo gegaan. Helaas is dit niet meer alleen maar oerwoud maar staan er ook veel steden met veel industrie, wat natuurlijk ook wel weer goed is voor de welvaart van het land. Vanuit Sandakan zijn we naar Sukau gegaan, langs de Kinabatangan River. We sliepen hier 2 nachten in een klein authentiek dorpje, en vroeg in de ochtend, aan het einde van de middag en ’s avonds in het donker gingen we met een bootje de rivier op om wildlife te spotten. We hadden geluk, we zagen veel soorten apen, de prachtigste vogels, civetkatten en zelfs een enorme flying fox (vleermuis). Het was heerlijk om zo rustig op de rivier te zitten in de jungle. Ook hebben we een trekking gedaan door de jungle. De modder was soms wel 20 centimeter diep, en om de paar minuten zaten er enorme bloedzuigers op of onder je kleren. Toch was het heel leuk, maar ik vind jungle-trekkings dan ook altijd leuk! Na deze drie dagen heerlijk in de schone natuur te hebben gezeten gingen we terug naar Sandakan. Onderweg stopten we bij de Gomantong Caves waar we zagen dat de natuur ook heel vies kan zijn. Ik denk dat dit een van de meest smerige plekken op aarde is. Een enorme grot met duizenden vleermuizen aan het plafond, en op de vloer mesthopen (van de vleermuizen) van soms wel 5-6 meter hoog. De stank was er dan ook naar. Tussen deze mesthopen liepen miljoenen glinsterende beestjes door; kakkerlakken. De loopbrug was spekglad van de mest, maar de leuningen hielpen niets omdat deze bezet waren door talloze kakkerlakken. Te midden van deze aparte omgeving zagen we een slaaphuisje met een bed en een stoel. Hier slaapt de bewaker die de dure vogelnesten beschermt die in deze grot worden gebouwd. De vogelnesten worden vooral in China gezien als een heerlijke delicatesse, en worden vooral in soep verwerkt. Een kilo vogelnesten kost zo’n 1000 euro, dus een bewaker is wel gewenst.
Later zijn we naar Sepilok gegaan, een orang-utan sanctuary. Twee moeders met baby’s kwamen naar een voederplateau om zich volledig vol te stoppen. Prachtig was het hoe je kon zien hoe de moeders met hun baby’s omging, net mensen! Op een gegeven moment kwam er een groep van wel 30 brutale makaken (apen) naar het plateau toe waardoor de orang-utans weg gingen met een tros bananen in hun voet geklemd. Na een tijdje de aandachttrekkende makaken te hebben bekeken gingen we weer naar de uitgang, maar deze werd geblokkeerd door de twee orang-utans met hun baby’s. Ze liepen zo langs ons heen, op zo’n 20cm afstand! Prachtig! Tot slot ben ik met mijn ouders naar Kota Kinabalu gegaan, een leuk stadje. Hier hadden we onze laatste maaltijd, koffie en wijntje voordat mijn ouders terug gingen naar Nederland en ik door ging naar Brunei.

Na 3 uur op een vreselijke ferry kwam ik aan op het laatste eiland ter wereld waar je wilt zijn. Ik wou zo snel mogelijk door naar Brunei maar helaas bleek er geen ferry meer te zijn, dus was ik gedoemd 18 uren op dit eiland te verblijven. Uiteindelijk kon ik de volgende dag door naar Brunei. Daar aangekomen was het de moeite van de reis waard. De moskee in Bandar Seri Begawan (hoofdstad) is ongekend prachtig en de grootste floating village ter wereld die daar ook ligt is ook zeer bijzonder, maar weer totaal anders. Het was er heerlijk rustig, schoon en vriendelijk. De mensen waren heel vrolijk. Ergens ook wel logisch, Brunei is ongelofelijk rijk. Met de bus reed ik alleen maar langs enorme villa’s. Van Bruneise vrienden hoorde ik dat ze geen belastingen hebben, en dat als je geen huis kunt betalen je het krijgt van de sultan. Deze vriendelijke sultan heb ik ook voorbij zien rijden in zijn Jaguar. Een eer voor mijn ooms Joost en Olaf dat ze in dezelfde auto rijden als de sultan van Brunei! ;)

Na deze andere kant van Azië en Borneo gezien te hebben ging ik weer terug naar Maleisië, maar nog wel op Borneo. Nu ging ik naar de andere Maleisische staat waar ik met twee vriendinnen nog een kleine week vakantie vierde. In de gezellige stad Kuching hebben we ons vooral bezig gehouden met souvenir shoppen, eten en de bioscoop (Justin Bieber, ik herkende mezelf niet meer) maar daarbuiten hebben we een fanatieke jungletrekking gedaan en een dag strand. Verder hebben we de hot springs bezocht, vlakbij de Indonesische grens. In deze bronnen van wel 80 graden probeerden we eieren te koken, maar helaas werkte dit niet helemaal en waren ze na een half uur nog niet gaar. Toch een leuke ervaring! Ook zijn we naar een longhouse geweest. Deze was anders dan ik verwachtte, maar heel mooi. Zo’n 2000 mensen leefden samen in een soort dorp, wat volledig op palen stond met een bamboevloer door het hele dorp en door tot in de huizen. ‘Op straat’ zaten bejaarde mensen nog echt handwerk te doen van Borneose materialen zoals hout en riet. En als kers op de taart zagen we in Kuching de prime minister van Maleisië uit het Hilton hotel komen, volledig geëscorteerd, maar ik heb toch een vlug oogcontact en een zwaai weten te bemachtigen!

Al met al heb ik twee heerlijke weken gehad, in drie verschillende vormen. Ouders, alleen en vriendinnen. Alle drie waren ze bijzonder en heel erg leuk. Nu ben ik terug op Penang en begint het studeren voor de examens de komende twee weken. Daarna is het semester alweer afgelopen en ga ik backpacken. Ik houd jullie op de hoogte!

Foto’s Borneo: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/Borneo?authkey=Gv1sRgCNXImaCtwJ7w9wE#

x Elske

  • 14 April 2011 - 15:27

    Sietske:

    Wauw Elske, wat makkest allegear leuke dingen mei. Klinkt echt sa mooi wast allegear sjochst! Succes ek mei dyn examens, mar hast it diploma al binnen, dus kin net meer mis gean;). xx

  • 14 April 2011 - 17:33

    Piet:

    He Elske,
    Wij waren toch eind maart bij jouw en niet eind januari !
    Je hebt het jetskieen vergeten op Lankawi, en de bloedzuigers waren iets minder enorm dan in jouw verhaal.
    Tja dat krijg je als wij ons bemoeien met je avonturen, maar verder klopt alles en was het een machtig prachtige ervaring om even in jouw wereld te zijn!
    Ook op deze plek, dank voor het gidsen,maar vooral natuurlijk voor je gezelschap.
    Succes met je studie en verdere plannen.

  • 14 April 2011 - 19:37

    Joost:

    Hoi, Elske,
    Geweldig!
    En natuurlijk samen met Piet en Truke.
    Mooie club in een prachtig land.
    Veel succes verder.

    Veel groeten
    "koos" (werkeloos)


  • 15 April 2011 - 09:57

    Gerda:

    Jeetje Els wat leefst do der yn in mooie wereld! En wat in avonturen wer! Dy kakkerlakken fyn ik wol in bytsje fies hjer.. haha! En mar gefeliciteerd mei dyn diploma! Wie dat hjir ik mar sa, diploma helje sunder dast alle tentamens helle hast;)
    Tot snel hea, en noch mar folle wille.

    Dikke tut!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 71078

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: