Fantastische trips! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu Fantastische trips! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Fantastische trips!

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

21 Maart 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn laatste blog is alweer een tijdje geleden, maar ik heb natuurlijk niet stilgezeten.
Zo heb ik een trip gemaakt naar de Taman Negara, het Nationale Park, oftewel de jungle. Met een grote kano voeren we gedurende 3 uur de jungle in. In de jungle begonnen we rustig aan met een nightsafari vanuit een jeep, waarbij we veel wilde dieren zagen, maar nog niet heel spannend (uilen, slangetje, lapircat, varaan, eekhoorns, wilde zwijnen en veel tropische vogels). De volgende dag begonnen we onze jungleproef. Met een backpack vol slaapzakken en matjes en liters water (maar niet genoeg) trokken we de echte jungle in. Hier hebben we de beroemde Canopy Walk gedaan waarbij je over bruggetjes van touwen op 40 meter boven de grond loopt en een natuurlijk de rest van de dag een zeer uitputtende jungletocht. 8 uur lang in 30 graden hitte met bergschoenen heuvel op heuvel af. Hier werden we onder andere op een gegeven moment opgeschrikt door een grote felgroene slang die op het pad lag. Toen we eenmaal een riviertje tegen kwamen schepten we handenvol water over ons hoofd en onze kleren voor de verkoeling. Al na een paar uur hadden we het probleem dat ons water op was, en er nergens water te koop was. Maar toen vonden we een prachtige back-to-nature oplossing: we vulden onze waterflessen met rivierwater. Dit water was zó helder, en zó koel, dat het het fijnste water was wat ik ooit heb gehad – en daar was mijn maag het ook volledig mee eens! :) - hier hebben we 2 dagen op geleefd. Verder liepen we door een nog echt authentiek Orang Asli dorp. Na een hele dag hiken kwamen we eindelijk aan in de junglehide, waar we onze nacht doorbrachten. Op houten stapelbedden zonder matrassen of glazen in de ramen, en met ratten die ons voedsel opaten op werkelijk waar een halve meter boven mijn hoofd had ik toch een vrij goede nacht. De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg de jungle in, terug naar de bewoonde wereld. Dit was een spannende tocht, want na een tijdje zagen we een verse olifantenvoetstap. Wat later een flinke verse olifantendrol en omgetrapte boompjes en nog wat later hoorden we hard gekraak rondom ons. We gingen van het pad af en gingen er achter aan, en opeens stond daar vanuit het niets een wilde olifant op 10m afstand van ons!!! Dit was fántástisch! Hij keek ons aan, we hadden oogcontact en toen tilde hij zijn slurf op en stampte weg. Een gigantisch beest, maar toch goed gecamoufleerd in de jungle. We zagen er één, maar hoorden er ongeveer 5. Olifanten leven altijd in groepen en het idee dat we door een groep van deze gigantische beesten waren omringd was bijzonder. Wat ook een knappe prestatie van mij was op deze jungletrek is dat ik het er gedurende 3 dagen in de jungle zonder één bloedzuiger vanaf heb gebracht. Iedereen die we tegenkwamen had voeten die volledig onder het bloed zaten, vaak hadden ze wel 10 bloedzuigers na een paar uur lopen. Waarschijnlijk was mijn bloed niet lekker genoeg.

Het volgende weekend ben ik naar de kapper geweest. Mijn haar komt nu boven mijn kaken. Een hele verandering, maar ik hield het lange haar in de hitte niet langer meer vol. Vervolgens ben ik meteen door naar Langkawi gegaan, een vakantie-eiland boven Penang. Hier heb ik mijn PADI open water duiken gedaan, en nu ben ik een officieel gecertifeerd open water duiker! Het duiken is fantastisch. Je zwemt tussen duizenden vissen die allemaal nieuwsgierig naar je zijn, in plaats van dat ze bang wegzwemmen. Ook hebben we naar een wrak gedoken waar allemaal soorten vissen omheen zwommen. Prachtig! Sommige vissen waren wel haast een meter groot, en die zwommen dan vlak naast je. Bijna alle vissen hadden we een bijzondere karakteristiek of waren erg grappig. Ik begin ze steeds leuker te vinden!

En nu, afgelopen weekend was ik op Perhentian Island. Dit is hét ultieme voorbeeld van een tropisch eiland. Hier hebben we dan ook flink van genoten toen we eenmaal veilig waren aangekomen na een rit met een illegale taxi waarvan de chauffeur in slaap viel en met dichte ogen reed. Op de eerste dag op Perhentian hebben we gedoken. Helaas was het zicht niet zo goed, maar het blijft een super leuke sport. ’s Avonds hadden we een maaltijd op het strand met de voeten in het water, Bob Marley muziek en fakkels op het strand, het kon niet beter. De volgende dag hadden we een ‘snorkeldag’. Onze eerste stop was op een locatie waar vooral veel mooi koraal was en veel vissen die we konden voeren. Daarna stopten we bij Shark Point. De boot met snorkelaars die net vertrok had helaas geen een haai gezien, dus ik verwachtte er niet veel van. Maar al na 2 minuten zwom er opeens een gevaarlijke grote haai onder me door! En nog een, en nog een. In totaal heb ik denk ik wel 40 keer een haai gezien, in zo’n 20 minuten. Ze zien er heel griezelig uit, en zijn flink groot, maar toch niet heel bedreigend. Ik zwom in mijn bikini tussen deze beesten door met een bloedwond op mijn voet maar ze bleven op een meter afstand. Tot een haai regelrecht op mij af kwam zwemmen, toen zorgde ik dat ik weg was. De volgende stop was wat minder spannend maar wel heel leuk; Turtle Point. Het water was zo helder dat we vanuit de boot op zo’n 15m diepte een zeeschildpad zagen, dus ik sprong meteen de boot uit. In totaal zagen we 2 grote schildpadden! Heel leuk om ze te zien eten en zwemmen, al moet ik zeggen dat hun leven er verder wel behoorlijk saai uitzag. Tot slot stopten we bij de vuurtoren in zee om te snorkelen. De golven waren hier hoog en de stroming heel sterk dus we waren flink uitgeput toen we eindelijk weer op het sneeuwwitte strand lagen.

Kortom; Ik heb me weer flink vermaakt in het tropische klimaat, en vooral veel bijzondere wilde dieren gezien (een uitgekomen jeugddroom). Morgen komen mijn ouders hier, dus dat zullen ook twee bijzondere weken worden. En ja, de studie gaat ook/nog steeds goed! ;)

x Elske

Foto’s Perhentian: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/Perhentian?authkey=Gv1sRgCJTVnaye54n8swE#
Foto’s Taman Negara: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/TamanNegara?authkey=Gv1sRgCOef4P-1xPz5Fw#
Foto’s Langkawi: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/LangkawiDiving?authkey=Gv1sRgCOmxlsT6jrGjtgE#

  • 21 Maart 2011 - 20:08

    Joost:

    Wat geweldig!!

    Veel lente groeten,
    Joost

  • 22 Maart 2011 - 12:02

    Janneke:

    Supercool verhaal joh!haha nou met die haai die recht op je af komt zwemmen, klinkt we eng hoor en die olifant wat gaaf joh!Heel veel plezier met je ouders, wordt vast twee topweken!groetjesdoeixx

  • 22 Maart 2011 - 12:41

    Maurits:

    wauw!

  • 27 Maart 2011 - 15:49

    Afke:

    Super! leuk om te lezen, je geniet volop...ga zo door ;-)

    gr. Afke

  • 11 April 2011 - 07:48

    Piet:

    Wij zijn weer thuis na een prachtige tijd in Maleisie. Ookal zijn de verhalen en foto's die je op deze site laat zien Elske ongelofelijk, wij hebben nu gezien dat het echt waar is.
    Succes met je tentamens en verder plannen. Pas goed op jezelf en graag tot ziens, maar dan in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 71084

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: