Kuala Lumpur, Introductiweek en kerst. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur, Introductiweek en kerst. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur, Introductiweek en kerst.

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

26 December 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Better let as net: Selamat Hari Kristmas!

Sinds de laatste keer dat ik jullie schreef heb ik weer veel meegemaakt.
Zo zijn Myrna en ik een paar dagen naar Kuala Lumpur geweest, omdat we nog wat dagen vrij hadden. In deze mooie stad hebben we Chinatown bekeken, en zijn we naar het oude historische centrum geweest, met onder andere de hoogste vlaggenmast ter wereld. Daarnaast heb ik een fishspa gedaan, wat toch wel typisch is voor Kuala Lumpur. Hierbij ga je met je voeten in een aquarium vol visjes die je dode huidcellen van je voeten afknabbelen. Het voelt als hele kleine elektrische schokjes en het kietelt ontzettend, maar is een leuke ervaring!
’s Avonds liepen we door wat kleine straatjes en kwamen we een prachtige hindoeïstische tempel tegen, waar toevallig net een bruiloft plaatsvond. We werden uitgenodigd om binnen te komen kijken, en dat was prachtig! De tempel, de kleding, de offers, alles had zoveel kleur! Heel bijzonder om op zo’n belangrijk evenement te mogen zijn. Na een cocktail in de reggeabar en wat biertjes op de rooftop van ons hostel zijn we gaan slapen, want de volgende dag moesten we al om 6 uur opstaan om de Petronas te bezoeken! Helaas waren de Petronas net op deze dag gesloten voor bezoekers… Toen zijn we naar de KL tower (televisietoren) gegaan, en daar konden we wel in. Het gaf een prachtig uitzicht over de stad, en ook zat er bij het toegangskaartje een bezoek aan een ‘cultureel dorp’ inbegrepen. In dit nagebouwde dorp werd er speciaal voor ons tweeën een uitgebreide traditionele dans opgevoerd… Ik voelde me hierdoor een echte toerist, we werden neergezet op een stoel en moesten vervolgens meedansen en er werd een typische clichéfoto gemaakt. Toch was dit ook bijzonder, want waarom verdienen wij zo’n privé optreden? Dit is hun cultuur en die wil ik graag in het echt zien, maar niet als het speciaal voor de rijke toeristen is nagemaakt, en daardoor niet meer ‘echt’ is.

De rest van de dag hebben we rondgekeken in enorme shoppingmalls met zelfs een achtbaan erin! Ook ben ik naar de kapper geweest. Voor slechts 2 euro kreeg ik een wasbeurt, hoofdmassage, knippen, stijlen, fóhnen in 1,5 uur. ’s Avonds hebben we misschien wel het meest indrukwekkend van de hele KL trip gedaan; we zijn naar de red light area gegaan. We zagen net zoveel prostituees als ratten en heel veel mensen die op een vuilnisbult leefden. Op de achtergrond zag je de verlichte Petronas towers; een groot verschil tussen arm en rijk. Achteraf bedachten we ons dat dit avontuur best gevaarlijk was, dus helaas zullen we de volgende keer waarschijnlijk niet meer zulke indrukwekkende maar gevaarlijke dingen doen.
Op onze laatste dag in KL zijn we weer naar de Petronas towers geweest met twee Nederlandse vrienden die we hadden ontmoet. Maar weer zijn we er niet in geweest omdat dit pas kon aan het eind van de middag, als wij weer in de bus wilden zitten. Na een uur wachten zijn we uit de rij gestapt. In plaats van de Petrona’s zijn we toen naar een mooie moskee geweest, en vervolgens weer met de bus terug naar Penang.

Na onze KL trip kwam Paulien, een vriendin uit Utrecht bij me op bezoek in Penang. Ze reist rond in Azië en ging nu net naar Maleisië. Erg gezellig om iemand van thuis te zien. Toch ook vreemd, omdat ik haar nog niet rond kon leiden in mijn nieuwe woonplaats, omdat ik zelf nog niet eens goed wist waar ik woonde.
Toen Paulien weer verder ging kwam vervolgens Natalia, onze vaste huisgenote uit Mexico. Ze is erg lief en gezellig dus samen met Myrna hebben we het erg naar ons zin in huis!

Afgelopen week hebben we de introductieweek gehad. De exchange students zijn allemaal ontzettend aardig en gezellig! Er zijn er ongeveer 70, waarvan 19 uit Canada en 24 uit Finland! Naast kennismaking en officiële dingen hebben we in de introductieweek ook een bustour over het eiland gedaan, naar de hoogtepunten. Tevens een hoogtepunt uit de introductie! Woensdagavond hebben we onze studententijd hier goed ingeluid door een bezoek te brengen aan de ladiesnight in Georgetown!

En natuurlijk, dit weekend is het kerst! Afgelopen vrijdag hebben we kerstinkopen gedaan; eten en een kerstcadeautje. ’s Avonds haalden we 4 verschillende gerechten en met Natalia, Myrna en Pauline uit Brussel hebben we deze alle 4 geproefd en kerstcadeautjes uitgewisseld. Het was een gezellige kerstavond! Op eerste kerstdag zijn we ’s ochtends met Wendy mee geweest naar de kerk. In deze kerk zaten alleen maar chinezen die continu heen en weer liepen en aan het smsen waren onder de mis. Ergens begreep ik dat wel, want de mis duurde 2,5 uur waarvan er driekwartier werd gezongen en de preek een uur duurde. Deze preek werd om de 5 woorden vanuit het Engels in het Hokkien vertaald, waardoor het lastig was te volgen. Het was een andere kerst mis dan ik was gewend, want bij mij wordt er normaal geen breakdance opgevoerd en tv-filmpje getoond onder de kerst mis… Na deze kerst mis gingen we naar de shoppingmall voor de christmassale. Ook dit is voor mij heel vreemd om te doen op eerste kerstdag, bijna ondenkbaar! ’s Avonds hebben we een pizza gegeten in de foodstalls en een sheesha (waterpijp) gerookt om de dag toch nog een beetje speciaal te laten zijn. Vandaag op tweede kerstdag gaan we naar het strand, en vandaag 6 jaar geleden vond ook op Penang de tsunami plaats… Best een raar idee dus…
Mijn kerst 2010 is totaal anders dan ik gewend ben, maar omdat mijn kerstgevoel door het weer ver te zoeken is vind ik het prima om eens iets anders als anders te doen. Met oud en nieuw gaan we weer naar Kuala Lumpur, ik zal jullie op de hoogte houden!

Wat me verder erg opvalt hier in Maleisië is dat er heel veel sneaky foto’s van ons als blanke meisjes worden gemaakt, en dat er heel veel naar ons wordt gezwaaid, getoeterd en gekeken. Ook staan de winkels vol met whitening-creams en een van de schokkendste dingen die ik hier zag waren twee meisjes van rond de 16 jaar die hun hele gezicht wit hadden gemaakt en daarover heen hele zware make-up droegen. Onder hun witte hoofd was hun hals nog gewoon hun eigen huidskleur. Het was duidelijk dat deze meisjes wit wilden zijn omdat dat als mooier of beter wordt gezien. Soms wou ik hier dat ik mijn huid uit kon trekken zodat mensen mij niet als een blanke zouden zien, en ik de cultuur nog meer van binnen (emic voor de insiders) kan ontdekken.

Voor de mensen die geen facebook hebben; ik heb mijn foto’s nu ook op picasa gezet!

http://picasaweb.google.com/113504472505155123765/UniversitiSainsMalaysia?authkey=Gv1sRgCKS5st_uyNKiNA# voor foto’s van de USM introductieweek (inculsief Penangtour).

http://picasaweb.google.com/113504472505155123765/Georgetown?authkey=Gv1sRgCMbP_9m5gqucBA# voor foto’s van Georgetown.

http://picasaweb.google.com/113504472505155123765/KualaLumpur?authkey=Gv1sRgCNvT8OPP89fYiwE# voor foto’s van Kuala Lumpur.

http://picasaweb.google.com/113504472505155123765/RandomPhotoSMaleisie?authkey=Gv1sRgCMypwp7LzdanVw# voor foto’s van van-alles-en-nog-wat.

Alvast een gelukkig Nieuwjaar!
Liefs Elske

  • 26 December 2010 - 10:12

    SjoerdChristieFemke:

    Hi Elske,

    Wat een mooie verhalen en avonturen allemaal! Prachtig! En voor nu natuurlijk nog een mooie tweede kerstdag toegewenst!

    Groeten, Christie&Sjoerd + kusje van Femke

  • 27 December 2010 - 10:36

    Meinou:

    Elske, klinkt goeeeed! Ik ben dit jaar ook naar de kerk geweest met kerst, wie had dat gedacht! Heel andere ervaring dan in Nederland inderdaad, heb samen met mijn ouders echt de longen uit mijn lijf gezongen met het gospelkoor ;) Nog een fijne kerstvakantie, en alvast veel plezier met oud en nieuw! (jij viert een paar uur later de jaarwisseling toch..?)

    Dikke kus!

  • 27 December 2010 - 12:55

    Marit:

    He Elske!

    Mooie verhalen, en spannend ook!
    Goed aan het genieten!!!
    Indrukken die je waarschijnlijk ook goed op je studie kan betrekken.
    Gek wel he hoe culturen van elkaar kunnen verschillen maar eigenlijk ook heel erg veel op elkaar kunnen lijken.
    Blij zijn met wie je bent! Ik snap dat het vervelend is dat er veel naar je wordt gestaard als blanke, westerse vrouw. Maar trek het je niet aan. Waarschijnlijk als je beetje alles kent, heb je ook al een andere houding en zal het wel minder worden. En je hebt trouwens wel gevoel voor schrijven!
    Keep it up!
    Liefs,
    Marit

  • 27 December 2010 - 21:33

    Joost:

    Prachtig daar zeg!
    Veel plezier en voorzichtig.

    Warme Groet,
    Joost

  • 29 December 2010 - 09:31

    Piet:

    Hadie Elske
    Wat een prachtig verslag en mooie foto's.
    Het is fijn om te zien dat het super goed met je gaat en dat je dromen over het beleven van nieuwe ervaringen en culturen uitkomen. Bovendien heb je het er schijnbaar ook erg gezellig als meiden met elkaar. Dat spat eraf.
    Hier is het volop winter en hebben we veel geschaatst.
    Hou je haaks en doe de goede dingen goed!
    tut x 3

  • 31 December 2010 - 12:05

    Anno & Griet:

    Elske, wat een mooie ervaringen daar in Maleisië! Nog net op de valreep wensen wij je een hele goede en onvergetelijke jaarwisseling toe en het allerbeste voor 2011 met weer veel nieuwe avonturen!!

    Groeten van ons allen van Ny Wilaerd.

  • 31 December 2010 - 14:20

    Pieter:

    Elske fantastisch, we leven hier met je mee maar het genieten is alleen voor jou. Blij te lezen dat je dat volop doet. Op dit moment ben je waarschijnlijk al rond de Petronas Towers. Wachtend op het vuurwerk, terwijl we hier net klaar zijn met werk en nog achter de pc hangen. Ik wens je een mooie jaarwisseling en hoop dat 2011 net zo spannend en spectaculair wordt als jouw 2010.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 71084

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: