Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Thaipusam

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

23 Januari 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Thaipusam

Afgelopen donderdag vond er op Penang een hindoeïstisch festival plaats, Thaipusam. Dit festival is bij verre het bijzonderste, of vreemdste festival wat ik ooit heb meegemaakt.
Dit festival vind ik erg moeilijk te omschrijven, maar zonder foto’s vrijwel onmogelijk.
Jullie kunnen de foto’s vinden op; http://picasaweb.google.com/113504472505155123765/Thaipusam?authkey=Gv1sRgCNDD2auW_-3ibA# Ik heb bij iedere foto een uitgebreide beschrijving geplaatst zodat jullie misschien beter begrijpen waar ik tussen stond.

’s Ochtends om half 8 stonden wij midden in Georgetown, bij een hindoeïstische tempel. “Kom maar op” dachten we. Nou dat hebben we geweten!
Thaipusam is een hindoeïstisch festival, waarbij vele hindoes een lange tocht maken richting de heilige Waterfall Temple en Hill. Bijna alle hindoes dragen een kan melk op hun hoofd, die ze de berg op brengen. Een vrij grote groep hindoes laat zich hierbij piercen (en om te begrijp wat ik bedoel met piercings zul je de foto’s moeten bekijken...), wat dit festival in combinatie met de uitgebreide symbolie een zeer bijzonder aanzicht geeft.

Voor de hindoes is deze dag een van de belangrijkste feestdagen van het jaar. Het was voor mij belangrijk om me te blijven herinneren dat het feest was, als ik sommige toestanden zag die mij zeer onplezierig leken voor de hindoe in kwestie.
Vrouwen hebben hun mooiste sari’s aan, en mannen hun mooiste longhi’s. De mannen, en enkele vrouwen die gepierced zijn hebben hier vrijwillig voor gekozen, en zien dit als een toewijding aan hun geloof. Het is een eer en hun familie is zeer trots op hen.
Tijdens de lange wandeltocht richting de berg stonden er langs de kant van de weg talloze kraampjes met altaars, shops, gratis eten en drinken en muziek. De mensen liepen dan ook niet stug door, maar stopten onderweg vaak om te rusten of juist om fanatiek te dansen, waarbij wij dan ook hartelijk werden uitgenodigd om mee te doen. Wij hebben onze voetjes dan ook even van de vloer gehad. Dit moet de bijzonderste context zijn geweest waarin ik ooit heb gedanst.

Vele hindoes zijn in trance durende deze tocht, omdat ze een maand van tevoren begonnen zijn met vasten, en al 2 weken op de kale vloer slapen. Tijdens deze periode mogen de hindoes niet van de luxes van het leven profiteren. Zo is het ook heel belangrijk om geen vlees te eten. Hierdoor hebben ze weinig proteïnen, en bloeden ze niet tijdens het piercen. De combinatie van vasten, piercen, hitte, inspanning en opwinding zorgt dat vele mensen in trance raken.
Toen wij eenmaal in de heilige Waterfall Temple stonden werden er dan ook al in 10 minuten 5 mensen naast ons neergelegd die met de goden in contact waren gekomen en bijna buiten bewustzijn raakten. Een hele normale zaak, waar niemand verder veel naar omkeek.

Thaipusam is op Penang zeer groots, en uit alle windstreken waren er dan ook hindoes naar Penang getrokken om het hier te zien. Er heerste een zeer feestelijke stemming. Thaipusam is hier zelfs nog indrukwekkender dan in India!

Deze dag was voor mij een van de hoogtepunten tot nu toe. Voor iemand die zich wil specialiseren in de antropologie van het lichaam was het op zijn zachtst gezegd… interessant. Als jullie er meer over willen weten: http://en.wikipedia.org/wiki/Thaipusam

x Elske

• 23 Januari 2011 - 20:19

Weidumerhout:

elske, wat yndrukwekkend! dit silsto nea ferjitte.

• 25 Januari 2011 - 18:34

Janneke:

Elske, woow de foto's zien er ontzettend indrukwekkend uit, echt heel mooi gemaakt ook. Ik kan me voorstellen dat dit een hele bijzondere ervaring moet zijn geweest.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!groetjes jannekexx

• 25 Januari 2011 - 21:58

Marijke:

Wauw! Dat is heftig. Ik vind piercingen hier al eng om aan te zien, maar dit is surealistisch.
    'Je moet niet in je laten prikken', zei mijn oma altijd tegen mij en dan had ze het over gaatjes in je oren...
    Bijzonder om mee te maken. Opvallend dat alleen de mannen piercen. De versieringen zijn indrukwekkend en ook het plezier en de toewijding die uit dit feest spreken.
    Je hebt een fantastische tijd lijkt me. Nog veel plezier!
    Lieve groet, Marijke en Rene