Een 'gewone' schooldag. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu Een 'gewone' schooldag. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Elske Putten - WaarBenJij.nu

Een 'gewone' schooldag.

Door: elskevanputten

Blijf op de hoogte en volg Elske

16 Februari 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Julie vragen me vaak of ik hier naast al mijn andere bezigheden ook nog studeer, en hoe dat gaat. Vandaar dat ik nu een blog schrijf over een ‘gewone’ schooldag hier in Maleisië.

Als ik ’s ochtends om 8 uur wakker wordt duik ik eerst mijn masterbedroom-badkamer in. Vervolgens bedenk ik me wat voor lessen ik die dag heb, en hoe bedekkend ik me daarvoor moet kleden. Legging bij een rokje of niet? Shirtje met mouwen of zonder? Bij de vakken Major Themes in Selected World Religions en Bahasa Malay zijn de docenten Maleis en moslim, en moet ik meer bedekt gekleed zijn dan bij mijn andere vakken, waar de docent een niet-moslim Chinees is.
Als ik wil ontbijten moet ik eerst de mieren uit de waterkoker spoelen, en checken of er geen gekko’s (soort hagedissen) in de keuken zitten. Met een kommetje sjippiepap en een geroosterde boterham met kaya (Maleise cocosnoten-jam) probeer ik nog wat huiswerk te doen.
Als ik vervolgens met Myrna en/of Natalia naar school loop moeten we iedere dag een groot en gevaarlijk kruispunt oversteken, wat zo’n 10 minuten duurt. Als we dan eenmaal veilig op de campus zijn aangekomen zijn we er nog niet, want dan zijn we nog zo’n kwartier onderweg naar ons lokaal. Het is een ontzettend grote, groene, heuvelachtige en mooie campus. In het lokaal halen we sjaals en vesten uit onze tas, want de airco staat altijd op z’n hardst te brullen.

Bij Major Themes in selected World Religions vertelt de docent altijd de helft in het Engels, en de helft in het Maleis dat voor ons ‘wachten-tot-hij-klaar-is’ betekent. Maar, de docent vraag ieder college 2/3 keer ‘Do you understand Elisabeth/Myrna/Rika?’ Oftewel, alleen aan de internationale studenten in de klas. Het antwoord is altijd yes, want wat we leren is vooral feitenkennis over verschillende geloven. Met onze camera maken we altijd foto’s van de powerpoints, want het gaat te hard om schrijvend bij te houden. Vandaag hadden we ons eerste tentamen, multiple-choice. Bij een aantal vragen ging het om de spelling van Indische woorden. Met of zonder H, met een M of een N? Dit is niet wat ik in Nederland gewend ben…
Met Bahasa Malay is het altijd lachen, want al onze klasgenoten hebben iets geks of grappigs over zich. Ook de docente, die heel aardig is, staat altijd heel hard te schreeuwen in de klas. Het klinkt een beetje als legercommando’s! Helaas zorgen deze lessen soms ook voor flink wat frustratie als je woorden in de goede volgorde van de zin moet plaatsen maar je de vocabulaire niet leert. Een ander raar ding is dat ze hier niet logischerwijs beginnen bij de werkwoorden, maar ergens willekeurig in het midden. Ik weet dus wel wat engineer of ‘puntenslijper’ in het Maleis is, maar niet wat to do in het Maleis betekent…
Societies and Cultures of the Nusantara is een antropologisch vak, maar helaas heeft de docente geen mimiek en een zeer monotone stem. En dan duurt een college ook nog 3 uur! Het is erg interessant, maar de focus ligt naar mijn mening te veel op environment. Nu is de docente dan ook een environmental anthropologist, ik hoef nu niet perse te leren hoe de nitrogen in the biomass verbrand wordt, of hoe ik het best fieldswiddening in een hunter-gatherer society kan uitvoeren. Ik heb liever een bredere benadering van culturen.
Dezelfde docent heb ik voor het vak Gender, Ideology and Power. De docente is een stereotype antropoloog: klein en stevig, sandalen met wollen sokken (zelfs hier), grote wijde broeken, t-shirts zonder BH eronder, kort haar wat altijd door de war zit, en een bril die zo scheef staat dat ze de sterren en de zee in één oogopslag kan zien. Gelukkig is dit vak minder environmental based en is er meer interactie in de klas. Dit is heel interessant, want hierbij leer ik over gender(verschillen) in Maleisië, Thailand, Cambodja, Japan, Canada en Nederland, door de (internationale) studenten.

Zodra ik ’s middags vrij ben moet ik dezelfde route terug lopen naar huis, ongeveer 30 minuten van deur tot deur. Eenmaal thuis drink ik koud mineraalwater en begin ik met huiswerk, ga ik zwemmen in ons eigen zwembad, boodschappen doen, de was draaien of heb ik andere afspraken. Als we ’s avonds thuis zijn gaan we altijd naar een hawkerstall in de buurt om te eten. We hebben er hier ongeveer 7, allemaal binnen 5 minuten lopen, dus genoeg keuze! We bestellen een lekkere nasi of noodles, met kip, rundvlees of vegetarisch. Soms spicy, maar niet altijd. Het liefst eet ik Indiaas, met heerlijke roti’s, naan, capatti, thosai, lekkere sausjes, curry’s, kip en groente.
Met een volle buik gaan we terug naar huis en gaan we een filmpje kijken, schrijven, boek lezen, zwemmen, of heel soms DWDD of Boer zoekt Vrouw downloaden (blijft toch wel heel lekker ontspannend).
Nog iedere avond als ik ga slapen schrijf ik in mijn dagboekje over wat ik die dag heb gedaan en kijk ik vanuit mijn bed naar het prachtige uitzicht wat ik heb, en nog altijd geniet ik er van!
Kortom; ik heb hier ook een dagelijks en wekelijks ritme, met natuurlijk grote verschillen van Nederland, maar toch ook vele overeenkomsten. Ik heb het ontzettend naar m’n zin, en de heimwee is nog heel ver te zoeken gelukkig! Natuurlijk zou ik jullie allemaal heel graag een keer zien, en mis ik jullie wel een beetje. Ik heb vaak het idee ‘goh, nu zou ik wel even bij willen kletsen met X, of een wijntje drinken met Y, of kijken hoe het gaat met Z’. Ik wist van tevoren dat zo lang weg gaan zijn voor- en nadelen heeft, maar tot nu toe wegen de voordelen honderd maal zwaarder dan de nadelen, wat een kans!!

En dan tot slot: Ik doe mee aan een ‘wedstrijd’ om Internationaal Ambassadeur te worden voor goede doelen. Als ik deze wedstrijd zou winnen zou dat kunnen betekenen dat ik hiervoor ook een reis zou moeten maken, om te kijken wat de goede doelen nou eigenlijk bereiken. Ik zou dan aan Nederland verslag moeten doen via blogs en de media. Het lijkt me een geweldige kans, zeker in het kader van mijn studie en de kant die ik later op wil in de antropologie. Als jullie op mij zouden willen stemmen wordt de kans weer iets groter voor mij om Internationaal Ambassadeur te worden!
Stemmen kan via http://www.internationaalambassadeur.nl/ElskevanPutten, en vergeet niet de bevestigingsemail te bevestigen! Alvast bedankt!!!

Foto’s van een ‘gewone’ schooldag: https://picasaweb.google.com/113504472505155123765/EenGewoneSchooldag?authkey=Gv1sRgCMSYv5Sd4sjc4gE#
x Elske

  • 16 Februari 2011 - 17:10

    Frédérique :

    Wauw, Elske! Super om te lezen hoe je het naar je zin hebt, en hoe de colleges zijn en hoe je woont.. Ik wil ook zon in Parijs!

  • 16 Februari 2011 - 18:21

    Joost :

    He Elske,
    Aan de studie ?
    Grapje.
    Je hebt een prima balans in studie
    en vacantie.
    Om van te smullen.
    Veel plezier !

    P.S. Wat een mooie campus.

    Gorsselse Groeten
    Joost

  • 16 Februari 2011 - 20:09

    Paul En Hizke:

    Hoi Elske

    We blijven je verhalen lezen en het is steeds genieten. Kunstig hoor!
    Hier gaat alles naar wens. Annemiek heeft alle tentamens gehaald en is aan haar laatste werkstuk bezig. En werkt tot haar tevredenheid 3 dagen op het Pieter Baancentrum in Utrecht. Afke en Rachid maken het goed op hun werk en genieten van de Amsterdamse tijd. Rachid heeft ene scoorter gekocht en Afke krijgt een nieuw project op haar werk.
    Marijke ziet weer 80%, mag auto rijden, bakt steeds meer taarten en krijgt morgen haar tweede chemokuur.
    We zijn weer ruim 14 dagen thuis na een fantastisch verblijf in Zuid Afrika.
    Zo dan weet je weer wat Zoelen brengt en noteer vast de datum; Dweilen in Zoelen op zondag 15 mei

    Groetend
    Paul en Hizke

  • 17 Februari 2011 - 07:25

    Piet:


    Als ik hier in huis naar je (kinder)foto's kijk en ik lees je reisverslagen, dan denk ik, "is dat dezelfde Elske"?
    Dus komen we over ruim 4 weken kijken en mee genieten van jouw enthousiasme.

  • 18 Februari 2011 - 10:27

    Meinou:

    Wauw, dat klinkt helemaal niet verkeerd, dat leventje dat je daar hebt. Wat een andere wereld, prachtig om mee te maken!

  • 25 Februari 2011 - 21:39

    Rita:

    mieren uit de mixer spoelen en hagedissen uit de keuken verjagen?? Avonturier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. 2010
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 71090

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Veldwerk in Tanzania

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Veldwerk in Guatemala

07 December 2010 - 25 Juni 2011

Studeren in Maleisie

Landen bezocht: